Clicky

Zdrowie

Dieta ketogeniczna czyli dieta niskowęglowodanowa: zasady i przeciwwskazania

keto
Napisane przez Aneta

W ostatnich latach pojawia się mnóstwo diet odchudzających oraz leczniczych, na przykład: dieta wegańska, dieta bezglutenowa, dieta wolumetryczna, dieta makrobiotyczna czy też dieta ketogeniczna.

W niniejszym artykule dowiecie się czym jest dieta ketogeniczna, jakie korzyści płyną z jej stosowania i kto nie powinien na nią przechodzić i dlaczego.

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna (dieta ketogenna) to dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa. Z pewnością każdy spotkał się z określeniami dieta spalająca tłuszcz, dieta tłuszczowa czy też dieta bez węglowodanów. Nazwy te powstały, ponieważ zasady diety ketogenicznej zakładają spożywanie sporej ilości tłuszczy i ograniczając węglowodany do minimum.

Zazwyczaj w naszej codziennej diecie dostarczamy do organizmu około 35% tłuszczów, 50% węglowodanów oraz 15% białek. Dieta ketogenna zakłada, iż tłuszcz może stanowić około 80-90% dostarczanej energii, natomiast pozostałe 10-20% to białko i węglowodany. Taki sposób odżywiania sprawia, że nasz organizm ..... stan ketozy odżywczej. W trakcie tego procesu wątroba wykorzystuje niektóre tłuszcze do stworzenia paliwa, którym są ciała ketonowe. Zwykle we krwi krąży niewielka ilość ketonów a ich poziom wzrośnie właśnie podczas opisanego powyżej stanu ketozy odżywczej. 

dieta-ketogenna

Ciała ketonowe są bardzo efektownym rodzajem paliwa, dzięki czemu nasz organizm jest w stanie się regenerować.

Dla kogo zalecana jest dieta ketogeniczna (dieta ketonowa)?

Dieta ketogeniczna zalecana jest w szczególności dla następujących kategorii osób:

  • dzieci z lekoodporną padaczką
  • osoby z wrodzonymi błędami metabolizmu
  • osoby z zespołem Retta, Dosa, Dravet
  • osoby cierpiącec na stwardnienie guzowate

Zasady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna to inaczej dieta bez węglowodanów, która zakłada ograniczenie ilości białek i węglowodanów w diecie. Dieta ketogenna wymaga, aby stosunek pokarmów wynosił 4:1 (4g tłuszczu na 1g białka i węglowodanów) lub 3:1. Co to dokładnie oznacza? Około 86% naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego pokrywają tłuszcze, około 2-4% węglowodany, natomiast reszta przez białko. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku proporcji 3:1. 

Dietę ketogenną przeprowadzaną pod okiem lekarza w warunkach klinicznych poprzedza przeważnie głodówka lecznicza.

Jak możemy się już zorientować, dieta ketogeniczna nie kieruje się żadnymi skomplikowanymi zasadami.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

co-jesc-dieta-ketogeniczna

Jadłospis diety ketogenicznej można kształtować dowolnie. Należy tylko stosować się do kilku zasad, które zakłada ta dieta i na ich podstawie tworzyć przepisy diety ketogenicznej. Jest to z pewnością zdrowa dieta. 

Warto jednak pamiętać że dieta niskowęglowodanowa ogranicza spożycie węglowodanów do 30g dziennie.

Tłuszcze dozwolone na diecie ketogenicznej:

  • tłuszcze nasycone (golonka, udko kurczaka, smalec, boczek, steki wołowe i olej kokosowy)
  • tłuszcze wielonienasycone (olej lniany, ryby, siemię lniane, nasiona chia, sezam, awokado, jaja)
  • tłuszcze jednonienasycone (oliwki, oliwa z oliwek, orzechy)

Tłuszcze nasycone, jednonienasycone oraz wielonienasycone należy spożywać w stosunku 1:1:1.

Na diecie ketogennej spożywać można warzywa i owoce, a także mięso, nabiał, jaja, orzechy. Gwarantuje to zapewnienie swojemu organizmowi wszystkich składników odżywczych.

kawa-kuloodporna

Wielu znawców i zwolenników diety ketogenicznej poleca również wprowadzenie do swojego menu tak zwanej kawy kuloodpornej. Jest to kawa z solidną porcją masła. Skąd taki pomysł? Dieta ketogeniczna przewiduje, iż taka kawa kuloodporna może zastąpić nam śniadanie i dostarczyć energii na cały dzień a zawarta w niej kofeina da nam kopa. Dieta ketogeniczna zakłada spożywanie zwiększonej ilości tłuszczu, więc przyjęcie go z samego rana spowoduje mniejsze łaknienie w ciągu dnia. Przełoży się to na mniejszą chęć podjadania, czyli osiągniemy to co powinna nam dać dieta ketogenna. 

Dieta spalająca tłuszcz w połączeniu z kuloodporną kawą pomoże osiągnąć sukces w odchudzaniu.

Dieta ketogenna i płynące z niej korzyści

  • Uregulowany apetyt: Ketoza prowadzi do tego, iż osoby, które osiągną jej stan, że nie są już głodne przez cały czas. W rzeczywistości dieta ketogeniczna hamuje apetyt. 
  • Spadek masy ciała: Większość ludzi zaczyna jeść mniej, ponieważ ograniczają węglowodany. Mają natomiast dozwolone tyle tłuszczu i białka, aby czuć się najedzonymi. Dieta ketogenna (dieta spalająca tłuszcz) zapewnia oczyszczanie organizmu z toksyn, ponadto hamuje apetyt, obniża poziom insuliny i zwiększa spalanie tłuszczu. Wykazano, że dieta ketogenna ze swoimi zaletami stała się w ostatnich latach najlepszą z możliwych diet. Jest to bardzo skuteczna dieta odchudzająca, a przede wszystkim dieta optymalna.
  • Pomoc przy cukrzycy i przedcukrzycy: Ketoza u osób z cukrzycą typu 2 i z przedcukrzycą pomoże w normalizacji ilości cukru we krwi. Wahania insuliny mogą zostać ograniczone do minimum.
  • Poprawa wydajności sportowej: Dieta ketogeniczna jest w stanie zapewnić długotrwałą dostawę paliwa. Stanie się tak zarówno podczas długotrwałego wysiłku u sportowców wyczynowych, jak i tych rekreacyjnych.
  • Zmniejszona ilość napadów: Ketoza utrzymana za pomocą diety ketogenicznej lub diety Atkinsa (MAD) okazuje się skuteczna w walce z padaczką zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych.

Ketoza może być pomocna także w sytuacjach takich jak zmniejszenie częstotliwości i siły migrenowych napadów bólu głowy, odwrócenie PCOS, wzmocnienie działania terapii raka mózgu i spowolnienie postępu choroby Alzheimera.

Dieta ketogeniczna i jej przeciwwskazania

Dieta ketogenna wymaga uprzedniego sprawdzenia czy nie znajdujesz się w grupie osób, dla których dieta bez węglowodanów nie jest jednak wskazana. Do grona tego z pewnością zaliczymy osoby, które cierpią na cukrzycę, kamicę nerkową, porfirię, kamicę dróg żółciowych, hiperlipidemię oraz schorzenia wątroby.

Dieta ketogeniczna (dieta spalająca tłuszcz) jest więc odradzana osobom, które mają problemy z wątrobą, trzustką i nerkami, ponieważ narządy te mogą mieć problem z uporaniem się ze zbyt dużym obciążeniem, w którym wezmą udział ciała ketonowe, a konkretnie ich metabolizm. Ponadto, mogą pojawić się zaparcia, ból brzucha, wymioty, brak apetytu, senność, zmęczenie. Dieta ketonowa przy dłuższym stosowaniu doprowadzić może nawet do kamicy moczanowej i hiperurykemii. Ponadto, dieta ketogeniczna może zaburzyć naszą gospodarkę hormonalną.

Dieta ketogeniczna: kilka słów na koniec

Podsumowując, dieta ketogeniczna w pewnym stopniu daje efekt głodówki, ponieważ zmusza organizm do tego, aby spalał tłuszcz. W odróżnieniu od głodówki dieta ketonowa może być stosowana o wiele dłużej. Dieta ketogeniczna działa w podobny sposób jak dieta płynna. Nie powoduje ona jednak groźnych skutków, wynikających z niedoborów pokarmowych. 

Jest natomiast bardzo skuteczna i często pozwala na znaczne zmniejszenie dawki leków stosowanych na co dzień. Zdarza się nawet, że dieta ketonowa zastępuje leczenie farmakologiczne. Z pewnością warto sprawdzić jak zareaguje na nią nasz organizm.

Aby uzyskać więcej informacji na temat diety ketogenicznej, odwiedź stronę ketowariatka.pl.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.