Clicky

Zdrowie

Dieta ketogeniczna czyli dieta niskowęglowodanowa: zasady i przeciwwskazania

keto
Napisane przez Aneta

W ostatnich latach pojawia się mnóstwo diet odchudzających oraz leczniczych, na przykład: dieta wegańska, dieta bezglutenowa, dieta wolumetryczna, dieta makrobiotyczna czy też dieta ketogeniczna.

W niniejszym artykule dowiecie się czym jest dieta ketogeniczna, jakie korzyści płyną z jej stosowania i kto nie powinien na nią przechodzić i dlaczego.

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna (dieta ketogenna) to dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa. Z pewnością każdy spotkał się z określeniami dieta spalająca tłuszcz, dieta tłuszczowa czy też dieta bez węglowodanów. Nazwy te powstały, ponieważ zasady diety ketogenicznej zakładają spożywanie sporej ilości tłuszczy i ograniczając węglowodany do minimum.

Zazwyczaj w naszej codziennej diecie dostarczamy do organizmu około 35% tłuszczów, 50% węglowodanów oraz 15% białek. Dieta ketogenna zakłada, iż tłuszcz może stanowić około 80-90% dostarczanej energii, natomiast pozostałe 10-20% to białko i węglowodany. Taki sposób odżywiania sprawia, że nasz organizm ..... stan ketozy odżywczej. W trakcie tego procesu wątroba wykorzystuje niektóre tłuszcze do stworzenia paliwa, którym są ciała ketonowe. Zwykle we krwi krąży niewielka ilość ketonów a ich poziom wzrośnie właśnie podczas opisanego powyżej stanu ketozy odżywczej. 

dieta-ketogenna

Ciała ketonowe są bardzo efektownym rodzajem paliwa, dzięki czemu nasz organizm jest w stanie się regenerować.

Dla kogo zalecana jest dieta ketogeniczna (dieta ketonowa)?

Dieta ketogeniczna zalecana jest w szczególności dla następujących kategorii osób:

  • dzieci z lekoodporną padaczką
  • osoby z wrodzonymi błędami metabolizmu
  • osoby z zespołem Retta, Dosa, Dravet
  • osoby cierpiącec na stwardnienie guzowate

Zasady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna to inaczej dieta bez węglowodanów, która zakłada ograniczenie ilości białek i węglowodanów w diecie. Dieta ketogenna wymaga, aby stosunek pokarmów wynosił 4:1 (4g tłuszczu na 1g białka i węglowodanów) lub 3:1. Co to dokładnie oznacza? Około 86% naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego pokrywają tłuszcze, około 2-4% węglowodany, natomiast reszta przez białko. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku proporcji 3:1. 

Dietę ketogenną przeprowadzaną pod okiem lekarza w warunkach klinicznych poprzedza przeważnie głodówka lecznicza.

Jak możemy się już zorientować, dieta ketogeniczna nie kieruje się żadnymi skomplikowanymi zasadami.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

co-jesc-dieta-ketogeniczna

Jadłospis diety ketogenicznej można kształtować dowolnie. Należy tylko stosować się do kilku zasad, które zakłada ta dieta i na ich podstawie tworzyć przepisy diety ketogenicznej. Jest to z pewnością zdrowa dieta. 

Warto jednak pamiętać że dieta niskowęglowodanowa ogranicza spożycie węglowodanów do 30g dziennie.

Tłuszcze dozwolone na diecie ketogenicznej:

  • tłuszcze nasycone (golonka, udko kurczaka, smalec, boczek, steki wołowe i olej kokosowy)
  • tłuszcze wielonienasycone (olej lniany, ryby, siemię lniane, nasiona chia, sezam, awokado, jaja)
  • tłuszcze jednonienasycone (oliwki, oliwa z oliwek, orzechy)

Tłuszcze nasycone, jednonienasycone oraz wielonienasycone należy spożywać w stosunku 1:1:1.

Na diecie ketogennej spożywać można warzywa i owoce, a także mięso, nabiał, jaja, orzechy. Gwarantuje to zapewnienie swojemu organizmowi wszystkich składników odżywczych.

kawa-kuloodporna

Wielu znawców i zwolenników diety ketogenicznej poleca również wprowadzenie do swojego menu tak zwanej kawy kuloodpornej. Jest to kawa z solidną porcją masła. Skąd taki pomysł? Dieta ketogeniczna przewiduje, iż taka kawa kuloodporna może zastąpić nam śniadanie i dostarczyć energii na cały dzień a zawarta w niej kofeina da nam kopa. Dieta ketogeniczna zakłada spożywanie zwiększonej ilości tłuszczu, więc przyjęcie go z samego rana spowoduje mniejsze łaknienie w ciągu dnia. Przełoży się to na mniejszą chęć podjadania, czyli osiągniemy to co powinna nam dać dieta ketogenna. 

Dieta spalająca tłuszcz w połączeniu z kuloodporną kawą pomoże osiągnąć sukces w odchudzaniu.

Dieta ketogenna i płynące z niej korzyści

  • Uregulowany apetyt: Ketoza prowadzi do tego, iż osoby, które osiągną jej stan, że nie są już głodne przez cały czas. W rzeczywistości dieta ketogeniczna hamuje apetyt. 
  • Spadek masy ciała: Większość ludzi zaczyna jeść mniej, ponieważ ograniczają węglowodany. Mają natomiast dozwolone tyle tłuszczu i białka, aby czuć się najedzonymi. Dieta ketogenna (dieta spalająca tłuszcz) zapewnia oczyszczanie organizmu z toksyn, ponadto hamuje apetyt, obniża poziom insuliny i zwiększa spalanie tłuszczu. Wykazano, że dieta ketogenna ze swoimi zaletami stała się w ostatnich latach najlepszą z możliwych diet. Jest to bardzo skuteczna dieta odchudzająca, a przede wszystkim dieta optymalna.
  • Pomoc przy cukrzycy i przedcukrzycy: Ketoza u osób z cukrzycą typu 2 i z przedcukrzycą pomoże w normalizacji ilości cukru we krwi. Wahania insuliny mogą zostać ograniczone do minimum.
  • Poprawa wydajności sportowej: Dieta ketogeniczna jest w stanie zapewnić długotrwałą dostawę paliwa. Stanie się tak zarówno podczas długotrwałego wysiłku u sportowców wyczynowych, jak i tych rekreacyjnych.
  • Zmniejszona ilość napadów: Ketoza utrzymana za pomocą diety ketogenicznej lub diety Atkinsa (MAD) okazuje się skuteczna w walce z padaczką zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych.

Ketoza może być pomocna także w sytuacjach takich jak zmniejszenie częstotliwości i siły migrenowych napadów bólu głowy, odwrócenie PCOS, wzmocnienie działania terapii raka mózgu i spowolnienie postępu choroby Alzheimera.

Dieta ketogeniczna i jej przeciwwskazania

Dieta ketogenna wymaga uprzedniego sprawdzenia czy nie znajdujesz się w grupie osób, dla których dieta bez węglowodanów nie jest jednak wskazana. Do grona tego z pewnością zaliczymy osoby, które cierpią na cukrzycę, kamicę nerkową, porfirię, kamicę dróg żółciowych, hiperlipidemię oraz schorzenia wątroby.

Dieta ketogeniczna (dieta spalająca tłuszcz) jest więc odradzana osobom, które mają problemy z wątrobą, trzustką i nerkami, ponieważ narządy te mogą mieć problem z uporaniem się ze zbyt dużym obciążeniem, w którym wezmą udział ciała ketonowe, a konkretnie ich metabolizm. Ponadto, mogą pojawić się zaparcia, ból brzucha, wymioty, brak apetytu, senność, zmęczenie. Dieta ketonowa przy dłuższym stosowaniu doprowadzić może nawet do kamicy moczanowej i hiperurykemii. Ponadto, dieta ketogeniczna może zaburzyć naszą gospodarkę hormonalną.

Dieta ketogeniczna: kilka słów na koniec

Podsumowując, dieta ketogeniczna w pewnym stopniu daje efekt głodówki, ponieważ zmusza organizm do tego, aby spalał tłuszcz. W odróżnieniu od głodówki dieta ketonowa może być stosowana o wiele dłużej. Dieta ketogeniczna działa w podobny sposób jak dieta płynna. Nie powoduje ona jednak groźnych skutków, wynikających z niedoborów pokarmowych. 

Jest natomiast bardzo skuteczna i często pozwala na znaczne zmniejszenie dawki leków stosowanych na co dzień. Zdarza się nawet, że dieta ketonowa zastępuje leczenie farmakologiczne. Z pewnością warto sprawdzić jak zareaguje na nią nasz organizm.

Aby uzyskać więcej informacji na temat diety ketogenicznej, odwiedź stronę ketowariatka.pl.

Dieta ketogeniczna czyli dieta niskowęglowodanowa: zasady i przeciwwskazania
5 (100%) 2 Głosów

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.